Viimeisen laskennan mukaan yli 2000 alusta oli edelleen jumissa Nigerian aluevesien avomerellä, koska ne eivät kyenneet kiinnittymään Lagosin merisatamiin. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun tuojat ja viejät joutuvat kokemaan tuskaa tavaroidensa tyhjentämiseksi maan merisatamissa. Ärsyttävästi näyttää myös siltä, että tämä ei jää viimeiseksi. Itse asiassa satamien ruuhkaisuudesta on tullut krooninen ongelma. Se on tunnistettu yhdeksi tekijöistä, jotka ovat vastuussa nigerialaisten liikemiesten Nigeriaan saapuvien tavaroiden ohjaamisesta Beninin tasavallan ja Togon satamiin. Kukaan ei voi syyttää maahantuojia, sillä myös ei-kriisiaikoina näiden naapurimaiden satamissa on silti halvempaa ja nopeampaa tulliselvitys kuin Nigerian satamissa, mikä selittää, miksi tuontitavarat Cotonousta ja Togosta ovat halvempia kuin vastaavat tavarat. Nigeriassa.
Nigerian peräkkäiset hallinnot ovat toistuvasti antaneet vaikutelman yrittävänsä käsitellä tätä asiaa. Mutta yksikään ei ole mennyt huulipalvelusta pidemmälle. Siksi on ymmärrettävää, että useimmat tarkkailijat pitivät hiljattain järjestettyä sidosryhmien foorumia, jossa käsiteltiin Nigerian satamien ruuhkautumista, hallituksen uudeksi yritykseksi voittaa aikaa. Monet uutisen saaneet uskoivat, että nigerialaisten pettämispeli oli tulossa toistumaan. Eri tyyppisistä foorumeista on tullut petollinen tapa toimia tämän maan ministeriöissä. Loppujen lopuksi tällaisen foorumin ainoa tarkoitus on saada julkisuutta valtion virkamiehille osallistumalla televisioverkon uutisten uutisiin.
Odotamme liittohallituksen liikenne- ja valtiovarainministeriöiden kautta suorittavan riippumattoman tutkimuksen ruuhka-ongelmasta Nigerian satamissa, jotta voidaan objektiivisesti tunnistaa ruuhkan todelliset syyt. Sidosryhmien foorumi, joka kokoaa yhteen tulliviranomaiset ja selvitysasiamiehiä, ei voi saavuttaa mitään. Et voi odottaa tullin rekisteröimien selvitysasiamiesten avoimesti arvostelevan tullia. Tämä on Nigeria; Tulli yksinkertaisesti peruuttaa tällaisen edustajan luvan seuraavana päivänä.
Satamien operaattorit ovat usein osoittaneet syyttävällä sormella Nigerian tullipalvelua ja Nigerian satamaviranomaista (NPA). Tulli vaatii edelleen kaikkien satamiin saapuvien konttien manuaalista tarkastusta. Kuinka monta he voivat kirjautua sisään päivässä? Täysi automatisoitu selvitysjärjestelmä olisi otettava käyttöön, kuten muualla maailmassa. Nigerialaiset pitävät masentavana myös useiden tullivirkailijoiden yksiköiden läsnäoloa, jotka kaikki suorittavat samanlaisia tehtäviä satamissa. Omalta osaltaan NPA:n tulisi ostaa ja asentaa nykyaikaiset lastinkäsittelylaitteet korvaamaan satamissa olevat epilepsiaa aiheuttavat, vanhentuneet ja toimimattomat laitteet. NPA:n on myös hylättävä politiikkansa, jonka mukaan tiettyjä aluksia määrätään tiettyihin satamiin, koska tämä järjestely ruuhkauttaa jotkin terminaalit, kun taas toiset ovat tuskin käytössä. Alusten tulisi olla vapaasti laiturissa missä tahansa käytettävissä olevassa terminaalissa. Hallituksen olisi myös ryhdyttävä toimenpiteisiin muiden Lagosin ulkopuolisten merisatamien, kuten Warrin, Kokon, Calabarin ja Onnen merisatamien, varustamiseksi, jotka ovat erittäin vajaakäytössä.
Yhteenveto Tämänkaltaiset toimenpiteet auttavat ratkaisemaan pitkään jatkuneen ruuhkaongelman maan merisatamissa. Nigerialaiset liikemiehet ja viime kädessä Nigerian talous ovat sille parempi.